موضع جوف به فضای داخل دهان ،جوف گفته می شود . مربی :فضای داخل دهان محل خروج و ساخته شدن حروف مدی یا به عبارتی صداهای کشیده ( آ – ای – او ) می باشد یعنی در ادای این سه صدای کشیده به هیچ نقطه ای از فک و دهان تکیه نمیشود و فقط با عبور هوا از فضای دهان ،… بیشتر »
آرشیو برای: "فروردین 1396"
گام دوم: مخارج حروف در این مرحله، آموزش مخارج حروف که زمان طولانی تری را نسبت به سایر مباحث به خود اختصاص می دهد شروع می شود و تا زمانی که همه به مهارت لازم نرسیده اند نباید از این مرحله گذر کرد چون بسار مهم است که شکل ادای حروف از مخرجشان در حنجره و… بیشتر »
بخش سوم: تجوید این دوره معمولا در دو یا سه سطح برگزار می شود و علتش هم این است که قواعد باید به آرامی و مرحله به مرحله آموزش داده شود. در شروع این دوره باید قران آموزان، مورد آزمون قرار بگیرند تا از صحت و مهارت روانخوانی در آنها مطمئن شویم . با توجه به… بیشتر »
بخش دوم: فصیح خوانی در دوره فصیح خوانی درس و مبحث جدیدی آموزش داده نمی شود .در این دوره افرادی که دوره روخوانی و روانخوانی را گذرانده اند و هنوز به مهارت لازم نرسیده اند شرکت می کنند تا مهارت لازم را برای ورود به دوره تجوید کسب کنند . اگر با پایان… بیشتر »
گام پانزدهم : کسب مهارت روانخوانی مربی : نکته مهم در کلاس روخوانی این است که همزمان با یادگیری قواعد روخوانی، باید مهارت روانخوانی هم بالا برود یعنی دیگر، بریده بریده خواندن، به گوش نرسد و قرآن آموزان بتوانند از یک کلمه که شروع می کنند تا چهار کلمه بعد… بیشتر »
گام چهاردهم: حروف مقطعه در اینجا لازم است حروف مقطعه و نحوه خواندن آنها آموزش داده شود . این حروف به صورت متصل در قرآن دیده نمی شود یعنی در سوره های مختلف به صورت پراکنده دیده می شود. نکته ای که در مواجهه اولیه با حروف مقطعه ، قرآن آموز را با مشکل مواجه… بیشتر »
گام سیزدهم : اشباع هاء ضمیر یکی از حروف الفبا حرف « ه » است و بحث ما در اینجا بر روی حرف « ه » در آخر کلمه است .اما قانون اشباع ضمیر فقط مربوط است به « هاء ضمیر » یعنی حرف « ه » که در ریشه و اصل کلمه محسوب نشود بلکه از کلمه اصلی جدا باشد .مثلا حرف « ه »… بیشتر »
گام دوازدهم : تغلیظ لام ( آموزش صدای الف در لفظ الله ) از آنجایی که رعایت قانون تغلیظ لام در لفظ الله ، تأثیر بالایی در تغییر تلاوت ما و نزدیک شدن لحن تلاوت ما به لحن عربی دارد لذا آموزش آن را در دوره روخوانی قرار می دهیم .در آموزش این قاعده بهتر است… بیشتر »
امام موسی کاظم علیه السلام: «أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ» دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. اصول کافی، ج1، ص52 بیشتر »
گام یازدهم : آموزش مد اموزش بعدی در زمینه مد است.در دوره روخوانی، به صورت مبسوط لازم نیست مد، آموزش داده شود بلکه با معرفی علامت مد و شکل آن در کلمات قرآنی، از خود دانشجویان می خواهیم تا اطلاعات خود را با بقیه در میان بگذارند و بعد در یک جمع بندی… بیشتر »
گام دهم : وقف کردن مبحث وقف از مباحث مهمی است که به چند جلسه آموزش و تمرین نیاز دارد و مبحث وقف ، بخش هایی دارد که باید از هم تفکیک شود و مجموع آنها در پاسخگویی به چند سوال خلاصه می شود : *چرا باید وقف کرد ؟ (در پاسخ به این سوال ، بررسی مساله کمبود نفس… بیشتر »
آخرین نظرات