گام پانزدهم : کسب مهارت روانخوانی
مربی : نکته مهم در کلاس روخوانی این است که همزمان با یادگیری قواعد روخوانی، باید مهارت روانخوانی هم بالا برود یعنی دیگر، بریده بریده خواندن، به گوش نرسد و قرآن آموزان بتوانند از یک کلمه که شروع می کنند تا چهار کلمه بعد از آن را حداقل با یک نفس بخوانند . اکنون که در جلسات قبل، وقف را یاد گرفته اید سعی کنید از اولین کلمه که می بینید تا علامت وقفی که می بینید را با یک نفس و بدون قطع نفس بخوانید و بعد دوباره از ادامه آنجایی که وقف کردید حتی اگر علامت وقف را ندیدید، تا چهار یا پنج کلمه بشمارید و برای تمرین روانخوانی بر روی همان کلمه پنجم متوقف شوید و به همین ترتیب ادامه دهید بعد از کمی تمرین آنگاه می توانید محل های توقف خود را با همان علامتهای وقف هماهنگ کنید یعنی نفس خود را با تعداد کلماتی که می بینید و قرار است بخوانید هماهنگ کنید .به این ترتیب در طی چهار جلسه ای که قرار است علامتهای وقف و مبحث وقف را تمرین کنید فرصت خوبی است تا به مهارت روانخوانی هم برسید .
تا دو هفته باید بر سر همین تمرین روانخوانی به انضمام سایر قواعدی که آموزش دیده اید پیش بروید تا بتوانیم وارد مرحله بعدی شویم
جمع بندی :
تا این قسمت از مباحث، می توان گفت که همه مهارت های لازم آموزش داده شده است به جز اشباع ضمیر که بسیار مبحث مشکلی برای نو آموزان می باشد لذا بهتر است تا در صورت اشتباه خواندن دانشجویان ، نحوه درست خواندن آن را مرحله به مرحله از روی مثال تذکر دهیم و فقط انتظار داشته باشیم که قرآن آموزان با تقلید محض از مربی و نوار ترتیل ، اشباع را درست رعایت کنند و آموزش کاملتر تئوری آن را به دوره تجوید موکول نماییم . از این مرحله به بعد فقط باید به عنوان مراحل تکمیلی، میزان طرح درس تمرینی را بیشتر کنیم تا دانشجویان موظف شوند که با جدیت بیشتری تمرینات خود را انجام دهند و اگر بتوانند یک جایی از قرآن را که به طور اتفاقی به آنها تکلیف می دهید با یک زمان کوتاه برای مرور به درستی بخوانند و با توفیق الهی به مرحله تجوید وارد شوند .
آخرین نظرات