آموزش قرآن
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اسفند 1399
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            



بشتابید بشتابید بشتابید «زکات علم نشر آن است » حرف دل ، حرف حساب و آموزش های قرآنی هدف این وبلاگ است منتظر نظرات سازنده دوستان و خوانندگان گرامی هستم .آدرس ایمیل من : jannan.j55@gmail.com




جستجو





Random photo

گل





کاربران آنلاین

  • رضوانی
  • مدرسه نرجس دولت آباد
  • شمس
  • وجيهه السادات بدري
  • السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (س)
  • ۶۴
  • مصطفوی
  • علی دهمرده
  • امیرِعباس(حسین علیه السلام)
  • یافاطمه الزهرا(سلام الله علیها)




  • کاربران تصادفی





    حدیث موضوعی

    حدیث موضوعی



    اوقات شرعی



      آسیب استفاده از قرآن مترجَم   ...

    جلسه سی و پنجم

    دلیل خاصی داره که نباید درحفظ کردن آیات ، از قرآن ترجمه دار استفاده بشه یا فقط به خاطر مساله خستگی چشم اشکال داره ؟

    به چند دلیل خوب است که قرآن مخصوص حفظ، ترجمه نداشته باشد.

    1_ در موقع حفظ کردن، ذهن شما باید تمرکز بر خود آیات داشته باشد. وقتی در قرآن شما، ترجمه داشته باشه (ترجمه ای که در زیر آیات، نوشته شده باشد و یا در حواشی صفحه باشه) در موقع حفظ ، مقداری از تمرکز شما معطوف به این ترجمه می شود و به قول معروف حواس شما پرت خواهد شد. در موقع حفظ کردن الفاظ قرآن، توجه شما باید به خود الفاظ قرآن باشد.

    2_ ما می خواهیم حافظ قرآن از هر صفحه قرآن، یک تصویر از قرآن در ذهن خود داشته باشد. طبیعتاً اگر صفحه قرآن، ترجمه دار نباشد تصویر برداشتن از صفحه راحت تر است و هم چنین یادآوری صفحه قرآن در ذهن هم آسان تر خواهد بود.

    نکته مهم : قرآن مخصوص حفظ باید ترجمه نداشته باشد ولی این مطلب به این معنا نیست که شما از خواندن ترجمه آیات غفلت کنید

    چون خواندن ترجمه،بسیار مهم است.

    در واقع شما، می توانید دو تا قرآن داشته باشید. یک قرآن شما، ترجمه دار باشد و از این قرآن فقط و فقط برای خواندن ترجمه استفاده کنید و قرآن دیگر شما که مخصوص حفظ هست، برای حفظ کردن قرار دهید. تمام کارهای مقدماتی حفظ، مانند روخوانی کردن، حفظ کردن و یا تکرار و مرور کردن با این قرآن انجام می گیرد.

     

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [یکشنبه 1399-06-02] [ 11:53:00 ب.ظ ]





      اتصال آیات و صفحات در حفظ قرآن   ...

    جلسه سی و چهارم :

    چه کنیم که در اتصال آیات و صفحات ، دچار اشکال و تردید نشویم ؟
    اولین قدم این است که اصلا اجازه ندهید چیزی به نام اتصال ایه یا صفحه برای شما بزرگ جلوه کند .به این معنی که شما بايد در هنگام حفظ کردن یک آیه ، به محض اینکه به آخرین کلمه آیه میرسید اولین کلمه آیه بعدی را نگاه کنید و آن را در دنباله آیه مورد نظرتان ببینید نه به عنوان یک آیه جدید ، در اینصورت هر وقت آیه را تمام میکنید بلافاصله اولین کلمه آیه بعدی را به زبان می آورید یعنی یک تلازم کلامی و لفظی بین دو آیه برقرار میشود.
    در اتصالِ آیات کوتاه تر نیز راه مناسب این است که چند آیه را در متنِ یک آیه چند خطی فرض کنید و اصلا آیه ها را از هم جدا نکنید و متصل به هم و در قالب یک آیه چند خطی، آنها را حفظ کنید.به این ترتیب یک صفحه ای که مثلا ۳۰ آیه کوتاه دارد با دسته بندی هایی که می کنید به یک صفحه، با ۵ یا ۶ مجموعه تبدیل میشود و به این ترتیب شما فقط باید ۶ اتصال را به خاطر بسپارید به جای ۳۰ اتصال.

    * در اتصال صفحه ها هم ، هر گاه یک صفحه به پایان رسید ، با خواندنِ آخرین جمله از صفحه، حتما به اولین کلمه از صفحه بعدی هم نگاه کنید و با چند بار، نگاه کردن به اخرِ صفحه و اول صفحه بعد، تصویری از این اتصال، در ذهن خود ایجاد کنید و یا اگر نشانه لفظی و معنایی وجود داشت از آن برای ماندگاریِ این اتصال، کمک بگیرید .سپس در هر مرتبه که آن صفحه را از حفظ میخوانید ، حتما پایان آن صفحه را ، اولین کلمه از صفحه بعد قرار بدهید.

    *در دوره محفوظات نیز میتوانید یک شیوه تثبیتی برای راحت تر کردن اتصال صفحه ها به کار بگیرید.
    به این ترتیب که بعد از اینکه یک جزء را حفظ کردید برای تمرین روی آن جزء ، فقط آیات آخر هر صفحه را به همراه اولین آیه از صفحه بعد بخوانید و اين نوع تمرین را اول در اتصال صفحاتِ راست به چپ و سپس در اتصالِ صفحاتِ چپ به راست انجام دهید.( این تمرین برای جزءهایی است که حفظ آنها به اتمام رسیده است).
    * نوع دیگری از شیوه های تمرینی که برای تثبیت اتصال آیه ها وجود دارد اینگونه است که :
    هر گاه یک جزء را حفظ کردید ولی در اتصال آیه های آن مشکل داشتید برای یک هفته تا ده روز شیوه ی مرورِ ۲۰ آیه ای را در پیش بگیرید:
    در این نوع از دوره، شما به جای اینکه ۲۰ صفحه ی جزءِ مورد نظر را به ترتیب و به طور کامل بخوانید ، فقط ۲۰ آیه را میخوانید ، این ۲۰ آیه در مرحله اول ، آیه های اول از هر صفحه است .هر آیه ای را که خواندید، اولین کلمه از آیه بعدی را نیز بخوانید.( یعنی از هر صفحه فقط یک آیه + اول آیه بعدی خوانده شود)
    در مرحله بعدی به سراغ آیات دوم از همه صفحات می روید و فقط آیه های دوم صفحه را به اضافه اول آیه سوم می خوانید .در طول روزهای پی درپی اینقدر این مراحل را انجام دهید تا به آخرین آیه صفحه و اتصال آن ، به اول صفحه بعد برسید.
    این نوع تمرین ، هم برای تمرکز و تسلط روی متن آیه ها مناسب است و هم برای تسلط بر اتصال آیه ها.

    *سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که تعداد آیات، در صفحاتِ یک جزء ، متفاوت است یعنی یک صفحه ۳ آیه دارد و صفحه ای دیگر ۲۰ آیه دارد.در دوره به شیوه ی ۲۰ آیه ای چگونه صفحات را تنظیم کنیم ؟
    جواب این است که : صفحه ای که آیات کمتری دارد ، با تمام شدن آیاتش تثبیت میشود و در روزهای بعد، زمان را صرف صفحات باقیمانده میکنیم.
    ___

    عزیزانی که در کلاس های حضوری این برنامه ها را دریافت کرده اند و به درستی انجام داده اند به نتایج خوبی در رفع اشکالاتشان رسیده اند .

     

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1399-05-23] [ 02:03:00 ب.ظ ]





      پاسخ گویی ضعیف در محفوظات   ...

    جلسه سی و سوم:

    من احساس می کنم که خوب حفظ کرده ام اما هنگام پاسخگویی، خوب نمی توانم جواب دهم. چرا؟

    یک حفظ خوب، نیاز به دوره خوب و مناسبی دارد.اینکه در زمان حفظ کردن یک صفحه تمرکز خوبی دارید و حفظ صفحه را به خوبی انجام میدهید به این جهت است که محفوظات شما در حافظه کوتاه مدت جای گرفته است و در زمان نزدیک به حفظ یعنی یکی دو ساعت اول ، به خوبی آن را به یاد دارید ولی هرچه زمان می گذرد برای اینکه همچنان این محفوظات ، با همان کیفیت و حتی کیفیتی بهتر ازقبل برای شما باقی بماند لازم است با دوره های مناسب آن را به حافظه بلندمدت خود منتقل کنید .بنابراین :
    ابتدا تلاش کنید تا در زمان حفظ صفحه ، هیچ بخشی را به زمان دیگر موکول نکنید و در همان نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه که اختصاص به حفظ کردن دارد ، صفحه را به خوبی حفظ کنید ، در مرحله بعد ، حداکثر تا یک ساعت یا ۲ ساعت بعد از حفظ ، باید دوباره صفحه حفظ شده را مرور کنید و سپس تا پایان روز بافاصله یکی دوساعته ، دوباره همان صفحه را تکرار کنید .با تکرار این برنامه در سه روز اول بعد از حفظ ، محفوطات را به حافظه بلندمدت منتفل کرده اید و دیگر نگرانی کمتری برای ازدست دادن محفوظات خواهید داشت ‌البته همچنان باید روزی یک بار تکرار محفوظات داشته باشید .
    مساله دیگری که ممکن است باعث شود علی رغم اینکه برای خودتان ، محفوظات را با تسلط می خوانید اما وقتی از شما پرسش می شود نمیتوانید به راحتی پاسخ دهید این است که : پرسش های پراکنده از محفوظات نداشته اید یا اینکه محیط و موقعیت پرسش کلاسی را برای خود شبیه سازی نکرده اید .
    با این کار ، استرسی که هنگام پاسخگویی در جمع بر شما غالب می شود را تا حدی کنترل می کنید و موقعیت تمرکزی خود را ازقبل پیش بینی میکنید و امکان تمرکز بهتری برایتان فراهم میشود.
    پس : حفظ خوب، شرط لازم برای پاسخگویی مناسب است ولی کافی نیست .دوره و پرسش های مناسب ، حفظ خوب را به حفظ ماندگار تبدیل میکند.

     

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [جمعه 1399-05-17] [ 01:09:00 ق.ظ ]





      حساسیت خانواده در مسیر حفظ قرآن   ...

    جلسه سی دوم:

    فرزندانم ( و گاه گاهی همسرم) هنگامی که من قرآن حفظ میکنم ، دچار نوعی حساسیت شده اند و نمی گذارند من قرآن حفظ کنم! چه کنم؟

    طبق فرمایشات دین، افراط و تفریط در هر کاری مذموم است. ممکن است که شما دچار افراط شده باشید. حفظ قرآن، یک عمل مستحب است و رسیدگی به خانواده یک عمل واجب.
    رسیدگی به خانواده و همسر در اولویت است. سعی کنید زمانی که باید کنار همسر و فرزندانتان باشید، به حفظ قران و یا تثبیت نپردازید .چنانچه پیش از این هم در موضوع برنامه ریزی عرض شد، هر کاری را در وقت خودش فقط با تمرکز بر همان کار انجام دهید وقتی در کنار همسر و فرزندانتان و مشغول امور مربوط به آنها هستید نه تنها در ظاهر ، بلکه حتی در ذهن هم مشغول کار قرآنی خود نباشید .
    ساعات برنامه قرآنتان را زمانی قرار دهید که همسر و یا فرزندتان در خانه نیستند و یا مشغول کار و یا درس خود هستند.بخش عظیمی از این ها قابل پیش بینی است و بخشی که قابل پیش بینی نیست را باید مدیریت کنید .
    معمولا صبح زود زمان مناسبی برای حفظ قرآن است و یا در فاصله ای که فرزند و همسرتان در منزل نیستند فرصت خوبی برای برنامه ریزی جهت حفظ است.
    طوری عمل نکنید که باعثِ زده شدنِ خانواده از قرآن شوید و آنها قرآن را سبب جدایی شما از خانواده بپندارند بلکه برعکس، به گونه ای به کارهایتان نظم دهید تا آنها متوجه شوند که با شروع حفظ قرآن برنامه های شما منظم تر شده است و همین باعث نگاه مثبت اطرافیان به کار شما بشود.

     

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [سه شنبه 1399-05-14] [ 04:29:00 ب.ظ ]





      استرس و اضطراب در حفظ قرآن   ...

    جلسه سی و یکم:

    🔹قبلا که حفظ کار نمی کردم استرس نداشتم اما از زمان حضور در کلاس حفظ و شروع حفظ قرآن دائم نگرانم. مگر نمی گویند که قرآن آرامش می آورد؟!

    در واقع شما برای حفظ قرآن دچار استرس و نگرانی نشدید بلکه استرس شما به خاطر امتحانات و یا مسابقات و برنامه ی آموزشی که دارید می باشد. پس عوامل دیگری در شما ایجاد استرس می نماید نه خود قرآن. سعی کنید با پرسش زیاد از محفوظاتتون این استرس رو کم کنید و توجه به این نکته داشته باشید که حضور در مسابقات و امتحانات و غیره توانایی شما را در پاسخ دهی بالا می برد.
    نکته ی دیگر اینکه سعی کنید ذهن خودتون رو درگیر مسائل آموزشی نکنید. به برکات قرآن در دنیا و آخرت فکر کنید و قرآنی که می خوانید را هدیه به یکی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کنید. با این تفکر ، نگرانی و استرس را کاهش میدهید و یا حتی از بین می برید.

    🔹 چه کنیم که به هنگام امتحان و یا شرکت در مسابقات، بر استرس خود غلبه کنیم ؟ اصولا من هنگام پاسخ به مشکل برخورد می کنم و مدام شک می کنم و همین امر باعث می شود نتوانم خوب پاسخ دهم.

    استرس دلائل مختلفی ممکن است داشته باشد که باید برای هر علت عملکرد متفاوتی داشت.
    عموما دلیل استرس در حفاظ دو چیز است: اول ، تلقین منفی و دوم عدم آمادگی مطلوب.
    به محفوظاتتان اطمینان کنید و آیه ای را که تلاوت کردید مجدد باز نگردید، سعی کنید به خودتان القائات مثبت داشته باشید و تلقینهای منفی را از خودتان دور کنید. مثلا با خود بگویید به امید خدا، من خوب جواب می دهم و نگویید اگه جواب ندادم چی می شه؟
    آمادگی مطلوب در مورد محفوظات نیز باعث از بین رفتن استرس می شود. هر چه عملکرد بهتری در زمان حفظ اولیه و تثبیت آن داشته باشید در آینده کمتر دچار استرس به هنگام پاسخ می شوید.

    نکته ی دیگر اینکه سعی کنید که شرایط امتحان و یا مسابقه را برای خودتان شبیه سازی کنید و خودتان را در فضای مشابهی قرار بدهید، یعنی از کسی بخواهید که مانند پرسشی که در امتحان و یا مسابقه می شود از شما سئوال کند و بدانید که این عملکرد تأثیر بسیار زیادی در کاهش استرس و افزایش کیفیت محفوطات دارد.

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [دوشنبه 1399-05-13] [ 12:21:00 ب.ظ ]





      بهترين سن براي حفظ قرآن چه سني است   ...

    جلسه سی ام :

    خیلی علاقه مندم که فرزندم حافظ شود چه پیشنهاداتی دارید و بهترین سن برای حفظ فرزندم چه وقت است؟
    بهترین راه واکسینه کردن خود و فرزندانمان، آشنایی و مأنوس بودن هر چه بیشتر با قرآن و اهل البیت علیهم السلام است.

    بهترین راه حل برای علاقه مند کردن فرزندان به هر کاری ، رفتار خود پدر و مادر است. سعی کنید که در حضور آنها (در زمانهای مناسب و نه در زمانی که فرزندتان به حضور و یا همبازی بودن با شما نیاز دارد) قرآن بخوانید. بگویید سوره هایی که حفظ هستید را از شما بپرسد، هرچند به شکل مصنوعی باشد. حتی اگر فرزندتان هنوز خواندن ونوشتن بلد نیست از اوبخواهید که محفوظات شما را از شما بپرسد البته نه به طور دائم که در او ایجاد خستگی کند. در واقع شما با این کار او را با فرهنگ مطالعه و فرهنگ قرآن خوانی آشنا می کنید.

    محرک های تشویقی تأثیر مهمی در علاقه مند کردن فرزندان به حفظ قرآن دارد. اما مراقب باشید که دچار افراط نشوید و اجازه دهید که فرزندتان خودش، علاقه به قرآن را از درون پیدا کند که البته این علاقه، با تربیت صحیح شما حاصل میشود.

    نمی توان به طور قطعی یک سن خاص را به عنوان بهترین سن برای حفظ قرآن پیشنهاد کرد، اما طبیعی است که حفظ قرآن هر چه در سنین پایین تر انجام پذیرد، ماندگاری آن در آینده بیشتر خواهد بود. البته این مساله، نیاز به کار روانشناسانه ی دقیقی دارد خصوصا در مورد کودکان.
    آنچه میتوان گفت این است که از سن سه الی چهار سالگی که کودک می تواند به راحتی صحبت کند و تکلم را به طور کامل فرا گرفته، زمان مناسبی برای آغاز فنی و حرفه ای کار حفظ در کودک است ولی با اصول روانشناسی کودک و همچنین محرک های تشویقی و کاملا با برنامه و نه خدای نکرده با افراط گری که در اینصورت ممکن است موجب زده شدن و دوری او از قرآن در آینده بشود.

    تا سن هفت سالگی به طور پراکنده و با تشویق، فرزندتان را با حفظ سوره های کوتاه و کوچک آشنا کنید و در سن دبستان، با ادامه ی همین روش (یعنی پراکنده، نه با یک برنامه زمانی پیوسته) آهسته آهسته، سراغ سوره های بزرگتر بروید.

    شاید بتوان گفت که بهترین سن برای آغاز حفظ حرفه ای، آخر دوران راهنمائی و ابتدای دوران دبیرستان است ولی باید به گونه ای عمل شود که فرزندتان حفظ قرآن را مقابل دروس خود نبیند و با عدم مدیریت صحیح، هم از دروس خود نمره نیاورد و هم استرس دروسش، مانع حفظش شود و بعد تقصیر را به گردن قرآن بیندازد. در حقیقت ما می دانیم که قرآن مشکلی ندارد بلکه مشکل به خاطر برنامه ریزی اشتباه ما بوجود آمده، اما مطمئن باشید که در صورتی که چنین اتفاقی پیش بیاید احتمال جدایی فرزندتان از حفظ بسیار بالاست و حتی در مواردی از قرآن و دین.

    برخی یکسال مرخصی تحصیلی بین دوران راهنمایی و دبیرستان را برای امر حفظ قرآن پیشنهاد می کنند. این شیوه را نه رد می کنیم و نه به طور مطلق تأیید. بلکه این موضوع بستگی به روحیات فرزندتان و شرائط خانوادگی و تا حدی اطرافیان دارد. چون شما نمی توانید مانع تأثیرگذاری اطرافیان بر او شوید. حال این تأثیر گذاری ممکن است هم مثبت باشد و هم منفی. لذا تشخیص این امر با خود شماست. مهم این است که تصمیمی صحیح بگیرید، تصمیمی که با واقعیت زندگی شما نزدیک است .

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [شنبه 1399-05-11] [ 06:39:00 ب.ظ ]





      از کجا حفظ قران را شروع کنیم ۲۹   ...

    جلسه بیست و نهم :

    وقتی شما توفیق حفظ قرآن را به دست می آورید در واقع به یک شیوه تضمینی برای تقویت حافظه رسیده اید اما از آنجایی که ممکن است تا قبل از این دوره تجربه تخصصی در امر حفظ کردن مطالب طولانی را نکرده باشید لذا لازم است به برخی راهکارها در تقویت حافظه توجه داشته باشید تا حفظ راحت تری را تجربه کنید و در مسیری هموارتر به هدفتان برسید.

    ✍ راهکارها و نکات زیر می تواند در تقویت حافظه مؤثر باشد:

    1. با قصد و نیت قبلی اقدام به یادگیری کنید. همه آزمایش ها نشان می دهد که یادگیری ارادی مؤثرتر از یادگیری اتفاقی است. منظور از یادگیری اتفاقی این است که شما بدون انگیزه و بدون نیت قبلی چیزی را یاد بگیرید پس باید با انگیزه قوی و نیت یادگیری مطالعه کنید یا در کلاس درس حاضر شوید.

    2. به هنگام مطالعه و خواندن یک مطلب، سعی کنید تمرکز حواس داشته باشید اگر در کلاس یا هنگام مطالعه حواس خود را جمع کنید و به مطالب کتاب یا گفته های استاد خوب گوش دهید یادگیری شما بهتر خواهد شد. هرگز چیزی را همراه با چرت زدن و به خواب رفتن مطالعه نکنید یا چند کار را با هم انجام ندهید. همچنین مکانی را انتخاب کنید که کمترین محرک مزاحم را برای شما نداشته باشد.

    3. سعی کنید از آنچه می خوانید یک تصویر ذهنی برای خود بسازید.

    4. بین آموخته های خود ارتباط برقرار کنید.
    5. هرگاه چیز تازه ای را می آموزید آن را با آموخته های پیشین خود مرتبط نمایید با انجام این کار، شما اطلاعات تازه را چنان دسته بندی خواهید کرد که به سادگی می توانید آنها را بازیابی کنید.

    6. مطالب را با فاصله زمانی یاد بگیرید تا از پراکندگی وقت شما در اثر خستگی جلوگیری شود. آزمایش ها نشان می دهد که یادیگری با فاصله زمانی بهتر از یادگیری بدون فاصله زمانی است.

    7. پس از آن که مطلبی را یاد گرفتید سعی کنید در فرصت های مناسب آن را برای خود تکرار کنید.

    8. آموخته های خود را به همکلاسی های خود منتقل کنید و برای آنها بازگو نمایید.

    9. مطالب یاد گرفته شده را در قالب پرسش از هم کلاسی های خود یا دیگران مطرح کرده و از آنها بپرسید.

    10. ذهن خود را با مطالب غیر ضروری انباشته نکنید.
    11. هنگام مطالعه یک فصل یا یک کتاب اول به کل آن نظر بیاندازید و سپس به مطالعه جزئیات و زیر عنوان ها بپردازید نه آن که از همان آغاز فصل، پاراگراف به پاراگراف و بدون یک نگاهی کلی به تمام فصل یا کتاب مطالعه را شروع کنید.
    12. پس از مطالعه هر فصلی، خلاصه فصل را به دقت بخوانید، عنوان های درشت را از نظر بگذرانید آنها را روی یک صفحه کاغذ بنویسید.

    13. به مقدرا کافی بخوابید زیرا در هنگام خواب است که اطلاعات جدید پردازش و اندوزش می شوند.

    14. معنادار کردن: این روش بهتر از هر شیوه دیگر به حافظه کمک می کند و هر چه معنا عمیق تر یا با جزئیات بیش تری رمزگردانی شود، مطلب بهتر به یاد می ماند. بنابراین، وقتی می خواهید نکته ای را از کتابی به خاطر بسپارید، احتمال یادآوری آن در صورتی بیش تر است که توجه خود را بیش تر بر معنای آن متمرکز کنید. هر چه عمیق تر و کامل تر به معنا توجه کنید، بهتر آن را به یاد می آورید.

    15. سازماندهی: با سازماندهی مطالب می توان به راحتی آن ها را یاد گرفت، حفظ کرد و سپس به یاد آورد؛ برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه های متعدد و متکثر است، آن را در سلسله مراتبی منطقی قرار دهید و از کل به جزء و از بالا به پایین به زیرشاخه های جزئی تر تقسیم کرده، به خاطر بسپارید.

    16. بافت: ما معمولاً مطالب را در شرایط زمانی، مکانی و… خاص یاد می گیریم. مجموعه شرایط حاکم بر فضای یادگیری بافت نام دارد. ما وقتی می توانیم به آسانی مطالب را بازیافت کنیم که بافت حاکم بر بازیابی همان بافت زمان وقوع یادگیری باشد؛ مثلاً اگر قرار باشد شما نام همکلاسی های دوران راهنمایی خود را به یاد آورید، گردش در راهروهای مدرسه ای که دوره راهنمایی را در آن گذرانیده اید بازیابی اسامی دوستان همکلاسی را آسان تر می سازد.

    17. روش پس ختام: نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است: پیش خوانی، سؤال کردن، خواندن، تفکر، حفظ کردن و مرور کردن. فرض کنید می خواهید بخشی از یک کتاب را به خاطر بسپارید و سپس بازیابی کنید. ابتدا باید با پیش خوانی برداشت کلی از موضوعات مهم انجام دهید. این نوع پیش خوانی سبب می شود مطالب مهم فصل را سازماندهی کنید. در مرحله دوم، باید درباره هر بخشی پرسش هایی طرح کنید. در مرحله سوم، باید هر بخش را باهدف پاسخ دادن به پرسش های طرح شده بخوانید. در مرحله چهارم، باید هنگام خواندن، ساختن پرسش و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود درباره مطلب بیندیشید و به مطالب خوانده شده معنا دهید. سپس در مرحله پنجم و ششم، یعنی مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن، باید بکوشید واقعیت های اصلی مطالب خوانده شده را به یاد آورید و به پرسش هایی که خود

     

    موضوعات: درس اول آموزش مفاهیم  لینک ثابت



    [دوشنبه 1399-01-25] [ 09:57:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    بشتابید بشتابید بشتابید «زکات علم نشر آن است » حرف دل ، حرف حساب و آموزش های قرآنی هدف این وبلاگ است منتظر نظرات سازنده دوستان و خوانندگان گرامی هستم .آدرس ایمیل من : jannan.j55@gmail.com