گام پنجم
انواع جمله(2)
*جمله اسمیه : اجزای اصلی این نوع جمله عبارت است از؛( مبتدا + خبر ) .در کلام عربی گاهی نیاز بر این است که جمله به صورت اسمیه بیاید و فواید متعددی هم دارد .به طور مثال تفاوت بین جمله ی :«جاء علی» با جمله ی «علی جاء» در این است که در جمله ی اول تاکید بر عمل «آمدن» است اما در جمله ی دوم تاکید و مقصود گوینده این است که مخاطب را به «علی» متوجه کند
درس اول
مبتدا و خبر
مبتدا نیز مثل فاعل مرفوع است و نشانه های رفع آن همان هایی است که در فاعل گفتیم و تفاوت آن دو دراین است که فاعل همواره بعد از یک فعل باید باشد و بدون فعل، موجودیتی ندارد اما مبتدا اسمی است که در آغاز جمله ی اسمیه قرا دارد و از جهت مفهومی پایه و اساس حکم جمله است یعنی حکم و خبری که در جمله بیان می شود درباره ی مبتدا است .همواره در جمله ی اسمیه خبری درباره ی مبتدا داده می شود که آن خبر یا به صورت یک اسم مشتق است و یا به صورت جمله(فعلیه –اسمیه) و شبه جمله (جارو مجرور- ظرف)است .اگر خبرجمله اسمیه یک اسم مشتق و یا شبه جمله باشد، در ترجمه ،مبتدا و خبر با یک « است» به هم مرتبط می شوند و اگر خبر به صورت جمله باشد با همان فعلی که در خبر است به هم مرتبط می شوند .
در عبارات قرآنی زیر نمونه های مبتدا و خبر را ملاحظه می کنید:
1-اللَّهُيَسْتَهْزِئُ بِهِم(15 بقره)
خداآنها را مسخره مىكند
توضیح: در آیه بالا «اللَّهُ» مبتدا است و خبرنیزبه صورت جمله ی فعلیه آمده است
2-وَ اللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِين(19 بقره)
و خداوند به كافران احاطه دارد
توضیح : درد این آیه مبتدا« اللَّهُ » است و خبر به صورت یک اسم مشتق است
3-وَ آيَةٌ لَهُمُ اللَّيْل(37 یس)
شب براى آنها آيه و نشانهاى است
توضیح: در این آیه «اللَّيْل» مبتدا است چون با وجود اینکه در آغاز کلام نیامده است ولی موضوع حکم جمله است یعنی در جمله درباره ی «لیل» صحبت می شود پس همان هم مبتدا خواهد بود و خبر نیز کلمه «آيَةٌ» می باشد.
4-وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُون(177 بقره)
و اينهاپرهيزگارانند
5- إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَنَجَس(28 توبه)
مشركانآلوده و ناپاكند
6-لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْي(114 بقره)
براى آنها در دنيا رسوايى است
توضیح:«خِزْي» مبتدا است چون در مورد آن صحبت می شود و موضوع اصلی جمله است و «لَهُمْ » خبر است که به صورت شبه جمله است.
تمرین: جملات اسمیه و فعلیه را تفکیک کنید و سپس اجزای هر یک را معین کنید.
1-وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُون(107 توبه)
2-قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَني إِسْرائيلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ (14 صف)
3-قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض(68 یونس)
4-وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ في آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً (46 إسراء)
آخرین نظرات